Sestanek Komisije za šolsko prehrano je bil dne 16. 6. 2021

Vabljeni so bili:

  • družina Vrtačnik: Petra Vrtačnik, mati,

                                Timotej Vrtačnik, 2. c,

                                 Matija Vrtačnik, 4. b,

                                 Žan Mark Vrtačnik, 6. a,

  • kuharica Irena Kepa,
  • pomočnica ravnateljice Milanka Abram,
  • knjižničarka Alenka Knez,
  • organizatorica prehrane Nada Brezovar.

Dnevni red:

  • prehrana v času covida na daljavo;
  • prehrana v času covida v šoli;
  • rezultati ankete za šolsko prehrano;
  • pripombe in priporočila za prihodnje šolsko leto.

Zapisnik:

  1. Prehrana v času Covida (čas pouka na daljavo)

Komisija se je sestala v naravnem okolju dvorišča šole.

Na vprašanje učencem, kaj jim je bilo všeč oziroma ne, je najmlajši izmed prisotnih odgovoril, da je bilo preveč krompirja, ostala dva pa sta izjavila,  da sta bila s prehrano zelo zadovoljna, najboljše kosilo pa je bilo, če so na jedilniku bili dunajski zrezek, štruklji.

Mati je kosilo zelo pohvalila, ker ga je imela možnost tudi poskusiti. Dodala je, da Matija nima rad zelenjavnih juh, a je zelenjavno juho kasneje pojedel.

Pogovarjali smo se tudi o problemu embalaže. Pred jesenskim zaprtjem šole smo na šoli glede embalaže delovali zelo varčevalno: imeli smo pralne serviete in brisače, potem pa smo prešli na embalažo iz stiropora in plastike. Delno smo jedi, ki so bile v bolj tekoči obliki, servirali v steklenih kozarcih ter s tem delno zmanjšali količino odpadne embalaže. Družina Vrtačnik je nosila s seboj svojo embalažo za prevzem  jedi, nekateri pa so prišli brez nje, zaradi česar smo embalažo morali najti v šoli.

Priprava obrokov je bila zanimiva izkušnja za vse – tudi kot način dela v kuhinji.

Jedilnikom so bile dodane slike obrokov pred oddajo. Tako smo jedilnik popestrili ter bili vzor tudi nekaterim drugim šolam.

Žan je dodal še zanimivo pripombo, da so imeli hkrati s prevzemom kosila še sprehod – tako so poskrbeli še za gibanje.

  • Prehrana v času covida (čas pouka v šoli)

Učencem smo malico in kosilo nekaj tednov stregli v učilnicah. Kuharica, ki je pri tem sodelovala, je tako prehodila tudi po 20 km dnevno. Nekateri učenci so to opazili in se kuharicam za njihov trud zahvalili v rezultatih ankete za šolsko prehrano.

Na vprašanje pomočnice ravnateljice, gospe Milanke Abram, ali imajo učenci kosilo raje v razredu ali v jedilnici, so učenci odgovorili, da v jedilnici, ker z odhodom v jedilnico zamenjajo okolje, se sprehodijo ter imajo kontakt še z učenci drugih oddelkov.

  • Rezultati ankete za šolsko prehrano

Na šoli je bila izvedena anketa o šolski prehrani. Organizatorka šolske prehrane sem predstavila njene rezultate (priloga).

Malica je bila v povprečju ocenjena z oceno 3,6, kosilo z oceno 4, šolske obroke je pogrešalo 25,4 % učencev, doma bolj zdravih obrokov ni jedlo 66,3 % otrok.

Na vprašanje, kaj nam učenci želijo sporočiti, so napisali, da bi želeli nutelo, palačinke, večkrat kaj okusnega, čeprav ni zdravo, želeli bi sladoled, kokakolo, jufko, čevapčiče, več soli, hrenovk, slajši čaj.

Bilo je tudi nekaj drugačnih želja: nekateri učenci bi želeli več mlečnih jedi, drugi manj, nekateri redkejše  mlečne jedi, drugi gostejše, nekateri več salam, drugi manj, eni več namazov, drugi manj, nekateri učenci ne želijo eko živil, drugi se zahvaljujejo za zdrave obroke.

Mnogo je bilo zahval kuharicam zaradi priprave dobrih jedi, prijazne postrežbe.

Predstavljene rezultate ankete so navzoči komentirali z naslednjimi mislimi.

  • gospa Alenka Knez je bila mnenja, da je uravnoteženo prehrano potrebno pripraviti po okusu vsakega posameznika, kar je, smatram, nemogoče.
  • Milanka Abram je menila, da moram kot organizatorka prehrane upoštevati smernice zdrave prehrane, zato hrana ne sme biti preslana, zmanjševati pa moramo tudi količino sladkorja.
  • Učenca, najmlajša izmed navzočih na sestanku, sta našla rešitev, in sicer, da bi bila hrana pripravljena za vsakega posameznika, starejši pa je dodal, da to razume in ve, da ni mogoče uresničiti želja vseh, ve pa, kaj je za njih dobro in kaj ne. Na pripombo, zapisano v anketi, da bi želeli poleg sira še kaj drugega, je povedal, da za malico ni nikoli samo sir. Organizatorka prehrane in kuharica sva ga dopolnili, da je, poleg zelenjave, kot so češnjev paradižnik, sveža paprika, kumarice, večkrat tudi salama. Problem je tudi prevzem sadja, ker ga učenci sploh ne želijo vzeti, čeprav si učitelji za to prizadevajo.
  • Na šoli je tudi oddelek, ki prinese nazaj popolnoma nedotaknjeno malico. Problem tega oddelka se vleče že od 6. razreda naprej.  Ko so imeli učenci možnost sami oblikovati jedilnik svojega razreda, ni bilo z odpadki in neprevzetimi živili nič drugače.
  • Gospa Vrtačnik, ki je sicer članica Sveta staršev, je pohvalila prehrano v šoli. Poudarila je, da nekateri starši o problematiki šolske prehrane govorijo na pamet. Menila je, da šolska prehrana nikdar ne bo za vse dobra, saj že v isti družini ne jedo vsi istih jedi.
  • Organizatorka prehrane sem povedala tudi, da sem o kosilu spregovorila z učenci oddelka osmega razreda, ki so kosilo ocenili z dve in ena. Najprej so učenci rekli, da jim je le dva- do trikrat na mesec kosilo všeč. Potem sem jim pokazala  jedilnik meseca junija in pregledali smo ga od jedi do jedi. Ugotovili smo, da posameznikom le dva- do trikrat jed ni bila po njihovem okusu, ker je hrana bila premalo slana ali kuhana, npr. govedina. Na vprašanje, ali doma uporabljajo vegeto in jušne kocke, so odgovorili pritrdilno. Pojasnila sem jim, da je to vzrok za »premalo slane jedi v šoli«. Ko bodo učenci vsaj mesec dni uživali hrano brez omenjenih dodatkov, bodo spoznali prave okuse jedi. Ugotovili smo, da je bila njihova ocena napačno zapisana in da bi po analizi hrani morali dati oceno tri ali štiri.
  • Z rezultati ankete sem kot organizatorka prehrane zadovoljna. Če bi učenci predmetne stopnje pred svojo odločitvijo o oceni prehrane vsaj malo premisli, bi bila le-ta lahko za en odstotek boljša. Nekateri učenci hrane sploh niso pripravljeni poskusiti, je prevzeti, v šolo pridejo s polnim želodcem ali z že prej kupljenimi živili iz bližnje trgovine.
  • Zaskrbljujoč pa je podatek, da je dobrih 25 % otrok pogrešalo šolsko prehrano.
  • Učencem se zahvaljujem za priznanje, da doma jedo nezdravo prehrano in da se tega zavedajo.
  • Šola je razdeljevala sadje iz Sheme šolskega mleka in sadja tudi učencem v času corone, ki so prejemali kosila.
  • V zadnji točki so člani družine Vrtačnik ponovili, da so veseli, da imajo možnost prejemati obroke, ki so dobri in kvalitetni. Presenečeni in hvaležni so bili, da jim je šola omogočila prejemati obroke tudi v času šolanja na daljavo.

        V Zagorju, 16. junija 2021

        Nada Brezovar, organizatorka prehrane

(Skupno 71 obiskov, današnjih obiskov 1)